כשאנחנו חושבים.ות על זוגיות, קל לנו מאוד לחשוב על איזה אדם היינו רוצים.ות להכניס לחיינו ועל התחושות שהיינו רוצים.ות להרגיש עם האדם הזה. אנחנו הרבה פעמים עושים.ות רשימת תכונות או ציפיות: הםן צריכים.ות להיות חמים ותקשורתיים וכנים ועוד ועוד... יש לנו מודעות לחשיבות בכך, היות ואנו נבלה אם אותו האדם המון זמן, והיינו רוצים.ות שהזמן הזה יהיה משמעותי, בטוח ונעים, כי מה הטעם אם לא.
איך זה קשור לאתיקה וקוד התנהגות? במקום עבודה ו/או מקום בו אנו מתנדבים או חלק מקהילה - אנו באיזשהו אופן מנהלים.ות זוגיות עם הארגון/הקהילה, כמו בזוגיות אנחנו מבלים שם המון זמן, אבל להבדיל מזוגיות אנחנו כמעט ולא חושבים.ות על הציפיות הערכיות שיש לנו מהארגון/קהילה. אנחנו כמעט ולא שמים על זה דגש – גם כמשתתפים/עובדים.ות וגם כמנהלי/ות הארגון. זה יכול ליצור המון אתגרים, כאשר יש התנגשות בין הציפיות, בין איך שאני ציפיתי שהארגון יתנהל או באיך שהארגון ציפה ממני להתנהג ואז יכול להיווצר משבר אמון ואכזבה. זה בעיקר מתעורר שנחצה גבול בתוך הארגון, ואז נוצרת בהלה וחוסר ודאות לגבי איך מתנהלים עכשיו, ובהתאם למה.
ארגון מקצועי, בין אם מדובר במקום עבודה או קהילה חייב להבהיר את הציפיות שלו מהעובדים.ות ו/או המשתתפים, כדי לייצר ודאות ובהירות במקרים בהם נחצה גבול. לא רק בהקשר של ציפיות שכר, הגדרות תפקידים, אלא גם בהקרש של הערכים והעקרונות שהארגון מבקש לקיים בארגון ומצפה מהעובדים.ות/המשתתפים.ות לפעול לפיהם.
כך למשל, לפני מס' שנים פנה אלי ארגון שמאגד בתוכו קהילה הבנויה מקבוצות שונות, הקהילה הייתה נפגשת במרחבי הארגון אחת לשבוע ( זה הרבה זמן) לארגון לא היו הללי התנהגות מסודרים. במהלך אחד המפגשים נחצה גבול של אחת מהמשתתפות – היא הוטרדה מינית. המשתתפת לא ידעה למי לפנות, היות ולא היה שום תקנון למניעת הטרדה מינית, קוד התנהגות כלום – והיא פנתה למנהל הארגון. מנהל הארגון לא ידע איך לפעול, מצד אחד הוא רצה להזדהות עם המשתתפת שהתלוננה, אך מאוד חשש שיפעל לפי אמוציות ויחרוץ את גורלו של אדם אחר ויפכ לו בשם הטוב.
מנהל הארגון פנה אלי והבהרתי לו שכדי לעשות משהו בנושא וגם בעתיד עליו לייצר קוד אתי שמבהיר מה הערכים של הארגון, למי פונים עם הערכים האלו מופרים ומה ההשלכות של ההפרה של הערכים, כך יש ודאות ובהירות וגם הרתעה.
קוד אתי מייצר הסכם בים העובדים.ות /המשתתפים.ות לבין הארגון כך שאם הההסכם מופר ע"י אחד הצדדים מאוד ברור מה הולך לקרות עכשיו.
הודאות הזו יוצרת תחושת בטחון, הן אצל מנהל הארגון והן אצל העובדים.ות או המשתתפים.וץ וכשיש תחושת בטחון יותר בטוח ונעים בארגון, וכיף לשהות בארגון.
Comments